Rabu, 23 November 2011

Walimatul urus..antara kehendak agama dan budaya


Bermulanya cuti sekolah, maka semakin banyaklah masing masing menerima kad undangan khenduri khawin atau walimatul urus. Walimatul ‘arus ialah kenduri bagi meraikan atau merayakan pengantin baru.
Mengadakan majlis walimah adalah sangat digalakkan dalam Islam. Hukum mengadakan kenduri kahwin ini adalah sunat muakkad (sangat dituntut) sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
“Kata Nabi s.a.w. kepada Abdul Rahman bin Auf sewaktu beliau berkahwin, hendaklah kamu mengadakan kenduri kahwin sekalipun hanya menyembelih seekor kambing”.

Mengadakan walimah ini bertujuan untuk mengumumkan pernikahan di samping menggembirakan pengantin yang baru menjejaki jinjang pelamin dan ia juga sebagai tanda kegembiraan orang tua kerana mendapat menantu baru. Pengumuman yang sebaik-baiknya ialah majlis perkahwinan yang diadakan di masjid dan dipukul gendang dan rebana.

Sabda Rasulullah saw:Maksudnya:“Umumkanlah perkahwinan dan selenggarakanlah di masjid dan pukullah gendang dan rebana pada hari perkahwinan itu.”
(Riwayat Ahmad dan Tirmizi)

Maka di sini timbullah sebuah persoalan, iaitu sejauh manakah sebenarnya majlis perkahwinan yang benar-benar dianjurkan oleh syariat sebagaimana yang ditunjukkan oleh Al-Quran dan As-Sunnah yang sahih? 

Adakah majlis perkahwinan itu perlu diadakan dengan pelbagai aturcara seperti upacara sarung cincin, persandingan, iringan muzik, dan sesi mengambil gambar (fotografi)? 

Adakah bentuk-bentuk aturcara walimah seperti ini benar-benar menepati kehendak syariat dan merupakan suatu yang dibenarkan atau sebaliknya? Sekaligus, adakah tanpa semua upacara tersebut, majlis walimah menjadi hambar dan tidak meriah?

Dengan memahami yang mana satu adalah sunnah dan mana satu merupakan tokok tambah (bukan dari anjuran agama), ia bakal membantu kita semua membezakan di antara keduanya berdasarkan ilmu. Seterusnya kita akan berupaya menjadikan sebuah majlis perkahwinan kita, anak-anak kita, dan keluarga baru kita sebagai sebuah majlis yang berhak mendapat keberkahan dan redha dari Allah Subhanahu wa Ta’ala dengan memisahkannya dari apa yang tidak disyari’atkan.

Janganlah mencemarkan kenduri dengan perkara yang bercanggah dengan syariat Islam. Pergaulan bebas lelaki dan perempuan, membuka aurat  , bersolek dan memakai wangi-wangian bagi wanita, pertuturan keji dan lucah, mengkhususkan adanya cincin perkahwinan, adat bersanding dan pelamin, menabur Gula-gula, coklat, dan bunga , adat merenjis air mawar ,nyanyian dan tarian yang melalaikan,bersalaman dengan bukan muhrim, senda gurau yang melampau adalah contoh beberapa situasi yang sering berlaku dalam majlis kenduri kahwin. 

Mewajibkan Adanya Duit dan Barang Hantaran juga adalah merupaka satu amalan dalam masyarakat melayu dengan mewajibkan pihak lelaki supaya membayar sejumlah wang yang dinamakan sebagai wang hantaran kepada keluarga pihak perempuan. Kebiasaannya (pada masa ini) sehingga RM10,000 atau lebih dari itu bergantung kepada status pendidikan atau pun permintaan wanita yang hendak dinikahi. Nilai wang hantaran ini akan ditetapkan oleh sama ada bakal isteri atau pihak keluarga bakal isteri. Sekali imbas, perbuatan ini adalah seakan-akan sebuah perbuatan jual beli wanita. Dan wang ini akan diserahkan kepada keluarga si isteri.

Dan kemudiannya, kedua-dua pihak akan saling bertukar barang hantaran tertentu sesama mereka. Di mana mereka mengkhususkan dengan jumlah bilangan tertentu, seperti 7 dulang dari lelaki berbalas 10 dulang barangan tertentu dari pihak perempuan.

Ada pun sebenarnya perbuatan ini langsung tidak pernah ditetapkan oleh Islam, dan perbuatan ini merupakan perbuatan bid’ah iaitu amalan yang ditokok tambah ke dalam majlis walimah umat Islam. Adalah menjadi suatu yang sunnah di dalam agama supaya memudahkan urusan pernikahan , tetapi, dengan ditambahnya amalan-amalan seperti ini, ia hanya akan menyusahkan pasangan yang hendak berkahwin dan ia sekaligus menggalakkan maksiat sekiranya perkahwinan ditangguhkan hanya semata-mata disebabkan perkara yang karut ini.

Begitu juga dengan upacara Memotong Kek Perkahwinan.Perbuatan ini juga bukan berasal dari syariat Islam, bahkan berasal dari budaya orang kafir dari masyarakat Kristian. Malah ia juga menyerupai atau mengambil syi’ar kaum Majusi (penyembah api) sekiranya kek tersebut disertai dengan nyalaan lilin.

Kebanyakan pengantin pula sanggup berbelanja besar untuk set pakaian,gambar dan pelamin yang mencecah ribuan ringgit.Di dalam Islam, kita dituntut untuk bersederhana di dalam segala perkara yang kita laksanakan. Kita juga tidak digalakkan untuk membazir dan berlebih-lebihan.

Suatu yang kini semakin menjadi trend di dalam masyarakat Melayu saat ini adalah menetapkan bahawa pasangan pengantin di ketika majlis perkahwinan mereka mestilah memakai pakaian yang sedondon seperti memakai pakaian yang sama warnanya dengan pasangan, memakai pakaian yang mesti dilengkapi dengan tanjak, keris, dan bunga-bungaan. Jika keadaan tersebut berlaku sebaliknya, di mana pasangan pengantin tidak mengenakan set pakaian seperti itu, maka mereka pun akan dilihat sebagai janggal dan diejek sebagai tidak mengenal atau tidak menghormati adat.

Ada pun sebenarnya penetapan seperti ini adalah termasuk ke dalam perbuatan berlebih-lebihan dan boleh menjurus kepada larangan agama. Cukuplah sekadar berpakaian dengan pakaian yang melambangkan akhlak, imej, dan nilai-nilai Islam yang murni. Dan Islam itu bukanlah suatu agama yang memberat-beratkan umatnya.


Allah s.w.t berfirman:
“Wahai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutup auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian taqwa itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat.” (Surah al-A’raaf, 7: 26)
“Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan.” (Surah al-A’raaf, 7: 31)

Sesetengah tuan rumah pula sanggup berhutang untuk memenuhi tuntutan masyarakat dengan mengadakan majlis walimah secara besar besaran. Bayangkanlah jika jemputan walimah seramai seribu orang, kos catering untuk satu kepala mungkin menelan belanja sebanyak RM 10, maka sebanyak sepuluh ribu ringgit terpaksa dikeluarkan. Itu belum lagi kos kos lain untuk melengkapkan kemeriahan yang hanya menjadi tuntutan budaya dan adat sahaja.. 

Pihak tetamu tidak memikirkan bebanan yang yang ditanggung oleh pihak yang mengadakan majlis. Mereka sanggup berhutang daripada bank atau kaum keluarga terdekat dalam menyediakan majlis walimah ini. Semua ini dilakukan supaya majlis walimah yang diadakan setanding dengan majlis walimah orang lain. Mereka tidak mahu melihat cacat cela dalam majlis yang diadakan walaupun pada dasarnya mereka kurang berkemampuan. 

Pihak majlis juga menyediakan buah tangan kepada tetamu. Beg berisi gula-gula, telur serta kuih-muih atau makanan ringan disediakan.Seolah olah menjadi kewajipan dan satu kesalahan jika tidak membei buah tangan kepada tetamu yang hadir.

Begitu juga dengan kad jemputan yang pelbagai harga dan bentuk diberikan semasa mengundang tetamu. Kad undangan terdiri daripada pelbagai harga hanyalah bertujuan memberitahu tarikh, alamat dan nama pengantin supaya jemputan dapat hadir ke majlis yang diadakan tetapi kad undangan yang diterima oleh tetamu sebenarnya menggambarkan jumlah sumbangan yang harus diberikan kepada tuan rumah.Jika mahal kad undangan yang diterima tetamu ,maka besarlah sumbangannya kepada tuan rumah.

Sebab itulah kebanyakan masyarakat melayu kini berharap mendapat pulangan yang lumayan hasil daripada sumbangan tetamu yang hadir ke majlis mereka.Cuba bayangkan jika yang hadir tidak memberi sumbangan kepada tuan rumah,maka akan ada runggutan dan cerita tentang sikap tetamu yang tidak memberi sumbangan peribadi.

Selesai sahaja urusan majlis walimah tuan yang mengadakan walimah sibuk pula membuka sampul yang dihulurkan untuk menghitung jumlah yang diperolehi untuk membayar segala perbelanjaan yang dibuat dalam majlis tersebut. Tujuannya supaya hasil kutipan dapat membawa keuntungan dan membawa pulangan. 

Keadaan ini sudah bertentangan dengan syariat Islam kerana tujuan walimah telah bertukar dari kenduri kepada berniaga. Situasi inilah yang selalu terjadi dalam masyarakat kita pada hari ini. Hal ini wujud kerana masyarakat kita kurang berkemampuan untuk mengadakan majlis walimah tetapi sangat terikut-ikut dengan keadaan persekitaran, takut dikatakan tidak sama dengan orang lain dan ketinggalan zaman. Pihak yang mengadakan majlis walimah tidak malu bersalaman dengan tetamu yang mengharapkan sumbangan dari tetamu tanpa mengira tetamu miskin atau kaya. Inilah masalah besar yang terjadi dalam masyarakat yang mengadakan majlis walimah pada hari ini. 

Inilah keadaan yang terjadi dalam majlis walimah kita pada hari. Untuk menjaga status manusia sanggup berbuat apa sahaja. 

Demikianlah beberapa contoh perkara-perkara mungkar dan tokok tambah yang pada masa ini begitu popular dilakukan di dalam masyarakat umat Islam Melayu di kebanyakkan majlis-majlis perkahwinan mereka.

Dengan itu, hendaklah kita berhati-hati dengan perkara-perkara seperti ini dan sentiasa berusaha dengan sedaya upaya menjauhinya. Walau bagaimana pun perkara-perkara mungkar seperti disebutkan berlaku dan dipopularkan sekali pun, ia tetap tidak dibenarkan menandingi apa yang telah disyariatkan dan dicontohkan oleh Nabi kita, Muhammad s.a.w. Dan sesungguhnya agama ini telah pun sempurna tanpa perlu ditokok tambah dengan pelbagai bentuk kehendak citarasa serta nafsu manusia.

Dan suatu yang paling penting di dalam beragama ini, bukanlah kata-kata dan perbuatan manusia yang menjadi ukuran, tetapi yang perlu kita tekankan adalah sejauh mana kita teguh di dalam sebuah pendirian di atas sebuah kebenaran yang ditegakkan di atas dalil-dalil dari perkataan Allah s.w.t dan petunjuk Rasulullah s.a.w.
 “Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu contoh tauladan yang baik bagimu (iaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak mengingat Allah.” (Surah al-Ahzaab, 33: 21)

Biarlah masyarakat sekeliling memanggil kita dengan panggilan cerewet atau berkira sekalipun, asalkan kita berpegang kepada Al-Quran dan Hadis, mereka yang mencaci adalah mereka yang jahil mengenai Islam.

Agama hendaklah didahulukan daripada Budaya, kerana dalam budaya belum pasti ada kebaikan dan kejayaan dari Allah s.w.t Tuhan Semesta Alam, Budaya adalah rekaan nenek moyang kita semata. Jangan tertipu dengan kata-kata "Biar mati anak, jangan mati adat" . Ada ketika kita terpaksa melawan adat, kerana bila beradat kita terpaksa melanggar perintah Tuhan, dan membuat larangan-Nya.

Bersama-samalah kita mencari redha dari Allah sebagaimana cara yang telah Dia tunjukkan melalui KitabNya dan RasulNya. Mulakanlah alam rumahtangga kita di atas keredhaanNya dan hindarilah dari kemurkaan-Nya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan